Jeśli funkcjonowanie organizacji ma przebiegać bez zarzutu, to zapewniona musi być odpowiednia szybkość działania, dobra organizacja i umiejętność unikania zbędnej straty czasu. W sytuacji gdy procesy wykonywania czynności służbowych nie są wykonywane efektywnie, pod znakiem zapytania stoi zdolność organizacji do osiągania założonych celów. Konieczne jest uważne przeanalizowanie faktycznie realizowanych procesów, z punktu widzenia poniższych pytań:
- Czy wykonywane czynności wpływają na podwyższenie wartości organizacji?
- Jak wygląda proces budowania zespołów?
- Jak zorganizowana jest ocena opłacalności i uzasadnienie realizacji poszczególnych przedsięwzięć?
- Czy wymagania stawiane przez zaplecze organizacyjne wpływają na wzrost sprawności organizacji?
- Jak wygląda proces zarządzania celami operacyjnymi?
- Czy osiąganie podstawowych celów jest uwzględnione w wykonywanych czynnościach?
- Jak organizacja reaguje na pojawiające się niespodziewane i niesprzyjające czynniki zewnętrzne?
Specjaliści Saski Advisory służą swoją wiedzą w przygotowaniu zasad realizacji procesów. W wyniku audytu i sformułowania propozycji zmian osiągnięta może być zdolność do zwiększenia skali działania organizacji. Efektywne procesy będą służyły sprawnemu osiąganiu celów oczekiwanych przez interesariuszy.
Wyjątkowe znaczenie zarządzania ryzykiem polega na możliwości wykorzystania zmienności warunków funkcjonowania do osiągania wzrostu. Skuteczność funkcjonowania systemu zarządzania ryzykiem wymaga unikania sposobu działania według zasady „jedno rozwiązanie pasuje do wszystkich sytuacji”. Efektywna wykorzystywanie systemu zarządzania ryzykiem wymaga precyzyjnego wkomponowania systemu w sposób podejmowania decyzji w danej organizacji. Dzięki systemowi pracy oferowanemu przez Saski Advisory możliwe jest uzyskanie pozytywnych efektów w postaci ograniczenia negatywnych skutków niekorzystnych zmian oraz poprawy zdolności do wykorzystania szans rozwojowych.
Umiejętnie zaprojektowany i skutecznie wdrożony system zarządzania zmiennością wpływa na obniżenie niepewności związanej z funkcjonowaniem organizacji. Poprawie ulega postrzeganie organizacji w oczach podmiotów finansujących oraz podnosi się wycena rynkowa aktywów przedsiębiorstwa. Trafna identyfikacja ryzyka pozwala na znaczące oszczędności czasu w czynnościach zarządczych. Zdolność do aktywnego wykorzystywania procesów zarządzania ryzykiem wpływa również pozytywnie na wizerunek instytucji. Pracownicy uzyskują jasny przekaz informacyjny na temat sposobu zachowywania się w zmiennych warunkach funkcjonowania. Powstaje standard, według którego oceniana może być działalność poszczególnych jednostek organizacyjnych. Wytworzona w ten sposób kultura organizacyjna stwarza możliwości dynamicznego zarządzania zasobami i wzrostu wartości.
Korzyściami z zarządzania ryzykiem są:
- możliwość dostrzeżenia ryzyka, które dotychczas było niewidoczne; często odkrycie nowych źródeł zmienności jest szansą na uruchomienie nowej działalności;
- dostarczanie przesłanek do podejmowania decyzji przez organy kierownicze;
- uzyskiwanie korzyści ze współpracy z organami nadzorczymi i regulacyjnymi; często zdolność do udzielania rzeczowych odpowiedzi na zadawane pytania stanowi istotny element poprawiający relacje z organami administracyjnymi;
- sprawny system zarządzania ryzykiem zmniejszający prawdopodobieństwo zarzutów dotyczących utrudniania dostępu do informacji;
- poprawa sytuacji w postępowaniach odszkodowawczych, poprzez wiarygodne przedstawienie argumentacji, że dołożono należytej staranności w zarządzaniu;
- poprawa uzyskiwanych warunków ubezpieczenia.
Zespół Saski Advisory dysponuje doświadczeniem efektywnego wsparcia procesu wprowadzania zintegrowanego systemu zarządzania ryzykiem w dużych i skomplikowanych organizacyjnie podmiotach. Wartość systemu wynika z:
- powtarzalności: system zarządzania ryzykiem umożliwia adekwatne reagowanie na sytuacje zmiany, bez względu na to w jaki sposób i gdzie nastąpiły;
- obiektywizmu: sposób zarządzania jest niezależny od subiektywnych cech i preferencji osób zarządzających daną częścią organizacji;
- spójności: narzędzia zarządzania ryzykiem są zaprojektowane w sposób przynoszący przewidywalne efekty, w wielu przypadkach zastosowanie narzędzi zarządzania ryzykiem umożliwia zapobieżenie niekorzystnym zmianom jeszcze przed ich zaistnieniem.
Walorem systemu zarządzania ryzykiem jest zdolność do sygnalizowania z wyprzedzeniem konieczności podjęcia działań korekcyjnych. Procedury reakcji na zmienne warunki umożliwiają odnoszenie się do prawdziwych i istotnych przyczyn zachodzących zjawisk, a nie jedynie do obserwowanych objawów. W ten sposób organizacja unika działań pozornych, obliczonych tylko i wyłącznie na indywidualną ochronę przed ponoszeniem osobistej odpowiedzialności. Dzięki wdrożonemu systemowi narzędzi kontrolujących ryzyko możliwa jest także ocena efektywności reakcji na ryzyko.
Przygotowany przez ekspertów Saski Advisory system zarządzania ryzykiem jest efektywną metodą doboru właściwych sposobów do identyfikacji, łagodzenia i zapobiegania materializacji ryzyka. Wraz z uruchomieniem zintegrowanej formy zarządzania ryzykiem instytucja czerpie korzyści z systemu zapewniającego przejrzystość stosowanych procedur, szybszy czas reakcji i zwiększone bezpieczeństwo prowadzenia działalności biznesowej.
Ludzie są najbardziej wymagającym i często najważniejszym elementem budowania zdolności rozwojowych organizacji. Istotnym zadaniem jest identyfikacja kluczowych kompetencji w organizacji, zarówno tych posiadanych jak i niezbędnych do pozyskania. Wbrew pozorom podniesienie efektywności funkcjonowania organizacji najczęściej nie wymaga zatrudniania dużej liczby nowych specjalistów.
Priorytetowe jest wnikliwe i dokonane bez uprzedzeń przeanalizowanie umiejętności i zdolności ludzi aktualnie pracujących w organizacji. Należy rzetelnie zastanowić się nad odpowiedzią na następujące pytania:
- Czy na pewno stanowiska na jakich się znajdują pracownicy i wykonawcy odpowiadają ich zdolnościom i umiejętnościom?
- Czy organizacja dysponuje wiedzą na temat umiejętności jakie są niezbędne do efektywnego wykonywania wymaganych czynności?
- Czy pracujące osoby dysponują niezbędną wiedzą?
- Czy skala wysiłku wkładanego w pracę jest wystarczająca do zrealizowania zadań?
- Jaka jest rzetelność danych na temat wydajności pracy?
- Czy ocena indywidualnych osiągnięć jest rzetelna?
Zespół Saski Advisory dysponuje wiedzą i doświadczeniem umożliwiającymi uruchomienie koniecznych zasobów ludzkich do realizacji strategii rozwoju organizacji. Zarządzanie ludźmi wiąże się z elementem nieprzewidywalności. Działania zmotywowanych w sposób trwały pracowników będą wspomagać realizację strategii rozwoju organizacji.