- Wzrost efektywności
- Restrukturyzacja kosztowa
- Poprawa finansowania
- Struktura funkcjonowania
- Strategia rozwoju
W procesie podwyższania efektywności zarządzania organizacją istotne jest zweryfikowanie możliwości eliminacji czynności, które nie muszą być wykonywane. Warto jest stwierdzić, czy wykonywane przez menedżerów czynności:
- Muszą być wykonane w najbliższym okresie;
- Nie mogą być wykonane przez podwładnych;
- Mają istotny wpływ na realizację celów organizacji.
Znaczące korzyści mogą być uzyskane w wyniku udoskonalenia relacji między zwierzchnikami i podwładnymi. Metodami wzrostu efektywności są:
- Precyzyjne określenie najistotniejszych celów pracy menedżera i jego podwładnych; wyjaśnienie celów i ustalenie priorytetów działania stwarza możliwości poprawy efektywności pracy;
- Zlikwidowane ewentualnego nakładania się kompetencji rożnych pracowników, które w nieunikniony sposób powodują powstawanie konfliktów i obniżenie efektywności pracy;
- Zrozumienie różnic w sposobie postrzegania pracy przez menedżera i różnych pracowników; różniące się źródła motywacji mogą być przyczyną poważnego obniżenia efektywności pracy; przeprowadzona, przy wspomaganiu moderatora z Saski Advisory, wymiana informacji może przynieść wyraźna poprawę rezultatów realizowanych zespołowo projektów;
- Zarządzanie zmianą w sposobie komunikowania się pracowników poprzez kształtowanie umiejętności związanych ze wspólnym omawianiem postępów w pracy oraz trudności, wraz ze sposobami ich pokonania;
- Uczynienie z procesu okresowej oceny pracowników stałego i przejrzystego elementu wymiany informacji między zwierzchnikami i podwładnymi.
W wyniku prac Saski Advisory kadra zarządzająca uzyskuje możliwość udoskonalenia wykonywanej pracy poprzez:
- Poprawę zdolności do współpracy, efektywne metody tworzenia zespołów oraz umiejętność podejmowania trafnych decyzji na temat dotyczący awansów podwładnych;
- Zdolność do umiejętnego analizowania wydarzeń z przeszłości i prognozowania przyszłości;
- Zwiększenie umiejętności do rozwiązywania zagadnień wynikających z technicznych i ekonomicznych warunków funkcjonowania;
- Poprawę zdolności do koncentracji na najważniejszych zadaniach wymagających największego wysiłku;
- Umiejętność zapewnienia warunków do efektywnej pracy poprzez stosowanie pozytywnego przekazu informacyjnego;
- Stworzenie warunków do szybkiego podejmowania decyzji;
- Łatwość w prezentowaniu zadań korporacyjnych w szerszym kontekście, umożliwiającym lepsze zrozumienie przez zewnętrznych odbiorców;
- Sprawność w analitycznym podejściu do dyskutowanych problemów, która poprawia zdolności do efektywnego komunikowania się.
Naturalnym elementem zarządzania kosztami jest działanie spowodowane niekorzystnymi, zewnętrznymi warunkami. Naturalnymi środkami zaradczymi są:
- obniżenie bieżących kosztów operacyjnych;
- próby zmniejszenia progu opłacalności;
- redukcja realizowanych projektów inwestycyjnych.
W ten sposób można uzyskać, w stosunkowo krótkim terminie, dodatnie przepływy gotówkowe. Osiągnięty zostaje ważny cel funkcjonowania organizacji: jej przetrwanie. Jednak powyższa sytuacja stanowi dość wąsko rozumiany wymiar restrukturyzacji kosztowej. Możliwa i konieczna jest zmiana struktury kosztów w celu otwarcia możliwości wzrostu. Zespół Saski Advisory zajmuje się restrukturyzacją kosztów w celu rozwoju działalności przedsiębiorstw. Koncentrujemy się na eliminacji istotnych kosztów, które są ponoszone w długim okresie i mają istotny wpływ na wyniki finansowe. Proces restrukturyzacyjny podzielony jest na dwie fazy:
- Identyfikacja możliwych obniżek kosztów na podstawie przeprowadzonego przeglądu wydatków, który służy uzyskaniu jednoznacznego obrazu polityki kosztowej oraz stanowi obiektywną podstawę do podejmowanych później działań zwiększających efektywność kosztową;
- Przeprowadzanie działań oszczędnościowych, skoncentrowane na zmianach w strukturze ponoszonych kosztów oraz średnio- i długoterminowych wydatkach.
W wyniku przeprowadzonych prac wewnątrz przedsiębiorstwa tworzone są kompetencje, które pozwalają na efektywne kontynuowanie działań po zakończeniu pracy przez doradców Saski Advisory. Dzięki naszym pracom powstanie w organizacji trwały system kontroli kosztów oraz wprowadzone zostaną procesy ciągłej kontroli zapobiegające nieuzasadnionemu wzrostowi kosztów.
W naszej pracy wyróżniamy następujące fazy procesu restrukturyzacji kosztów:
Ustalenie czynników wpływających na wysokość kosztów:
- Niezależna ocena czynników wpływających na istotne pozycje kosztowe w całej organizacji;
- Przedstawienie diagnozy sytuacji kosztowej organizacji w formie, która może być przedstawiana wszystkim interesariuszom;
- Analiza i weryfikacja aktualnie funkcjonujących planów oszczędnościowych;
- Przygotowanie wdrożenia planów oszczędnościowych.
Zdecydowane działania w celu redukcji kosztów:
- Oszczędności kosztowe w wyniku realizacji natychmiastowych programów działań oszczędnościowych;
- Działania zarządcze w celu utrzymania tempa zmian struktury kosztów po zakończeniu natychmiastowych programów działań oszczędnościowych;
- Określenie długookresowych oczekiwań dotyczących oszczędności kosztowych.
Zapewnienie trwałości zmian w strukturze kosztów:
- Przygotowanie długookresowej strategii zarządzania wydatkami;
- Doprowadzenie do jednolitego ujmowania realizowanych budżetów kosztowych w całej organizacji;
- Poprawa systemu zarządzania I nadzoru nad kosztami;
- Wprowadzenie regularnego systemu monitoring i sprawozdawczości dotyczącej poziomu kosztów oraz analizy przyczyn odchyleń od planu.
Warunki finansowania w istotny sposób wpływają na efektywność funkcjonowania organizacji. Jeśli instytucja ma zdolność do sprawnego uzyskiwania finansowania w formie kapitałów własnych i dłużnych to możliwe jest szybkie wykorzystywanie szans rozwojowych. Dzięki sprawnym procedurom wewnętrznym można uzyskać środki finansowe charakteryzujące się niskim poziomem kosztów i sprzyjającymi terminami ich spłaty.
Specjaliści Saski Advisory przygotowują programy poprawy warunków finansowania. W ramach wykonywanych prac ustalamy:
- Skalę możliwości zwiększenia wysokości zadłużenia, bez negatywnego wpływu na bezpieczeństwo i sprawność funkcjonowania organizacji;
- Możliwości ujednolicenia warunków umów finansowania;
- Opłacalność refinansowania aktualnego zadłużenia poprzez zmianę warunków aktualnych umów;
- Możliwości zróżnicowania źródeł finansowania w celu zwiększenia stabilności funkcjonowania;
- Możliwości zmiany struktury zabezpieczeń finansowania dłużnego;
- Możliwości zmniejszenia zapotrzebowania na kredyt bieżący.
W wyniku analizy danych i prac doradczych można uzyskać:
- podwyższenie poziomu płynnych aktywów w porównaniu do wysokości krótkoterminowego długu;
- obniżenie przyszłego wzrostu długu w porównaniu do wzrostu wartości kapitałów własnych;
- podwyższenie poziomu długoterminowego długu w porównaniu do zobowiązań krótkoterminowych;
- obniżenie wartości kosztów zadłużenia w porównaniu do wielkości nadwyżki finansowej.
Możliwości finansowania mogą stać się trwałym źródłem przewagi konkurencyjnej klientów Saski Advisory. Korzystnymi efektami pracy naszych konsultantów są:
- Udoskonalenie systemu kontroli nad funkcjonowaniem służb finansowych;
- Poprawa zarządzania ryzykiem finansowym;
- Zwiększenie przejrzystości systemu raportowania finansowego;
- Osłabienie zagrożeń wynikających z konieczności refinansowania długu;
- Dostosowanie czasu na jaki zaciągane są zobowiązania finansowe do dochodów generowanych przez aktywa;
- Umożliwienie wyższego poziomu zadłużenia przez odpowiedni dobór zabezpieczeń;
- Efektywne zarządzanie ryzykiem zmiany stóp procentowych;
- Podwyższenie efektywności zarządzaniem płynnością finansową;
- Uzyskanie dostępu do finansowania na rynku kapitałowym.
Struktura funkcjonowania organizacji jest fundamentem, na którym opiera się budowanie relacji z klientami i interesariuszami. Dzięki dostosowanej do potrzeb strukturze możliwe jest szybkie wykonywanie niezbędnych czynności. Kluczowe znaczenie ma zapewnienie, aby struktura funkcjonowania wspomagała realizację strategii działania. Należy udzielić trafnej odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak powinien być kształtowany wizerunek organizacji?
- W jakiej skali uzasadnione jest zaangażowanie zewnętrznych podmiotów?
- Jaka jest pożądana struktura kompetencji, które powinny być uzyskane na zewnątrz organizacji?
- Czy konieczne jest zaproponowanie nowych sposobów wynagradzania?
- W jaki sposób wyglądać będzie dalszy rozwój?
Saski Advisory przygotuje i może wspomóc wdrożenie struktury funkcjonowania organizacji zapewniającej trwałe osiąganie sukcesów.
Plan strategiczny rozumiany jest jako koncepcja działania sformułowana w kategoriach sposobu realizacji najważniejszych celów biznesowych. Przygotowanie planów strategicznych ma uzasadnienie w skali:
- Całego przedsiębiorstwa/grupy kapitałowej;
- Jednostki biznesowej;
- Jednostki funkcjonalnej.
Równolegle przygotowanie strategiczne może być prowadzone na trzech poziomach:
- Ocena;
- Planowanie;
- Zarządzanie.
Zespół Saski Advisory posiada kompetencje do przygotowania planu strategicznego w sposób umożliwiający jego efektywną realizację. Kluczowymi elementami procesu planowania strategicznego są:
- Okresowa weryfikacja treści misji i strategii organizacji, w sposób tworzący wiarygodny kontekst procesów zarządczych;
- Ustalanie celów strategicznych, finansowych i organizacyjnych;
- Przygotowanie planów i harmonogramów osiągania celów strategicznych;
- Alokacja zasobów do realizacji celów strategicznych w sposób zgodny z ustalonymi w procesie planowania priorytetami;
- Wdrażanie misji i strategii organizacji poprzez komunikowanie i wyjaśnianie treści strategii;
- Monitorowanie osiąganych rezultatów i wprowadzanie korekt niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych;
- Okresowa ocena misji, strategii, celów strategicznych i planów w celu dokonania korekt.
Sprawne przeprowadzanie czynności związanych z procesem zarządzania strategicznego wymaga doświadczenia i zdolności spojrzenia z punktu widzenia dłuższego okresu funkcjonowania na prowadzoną działalność. Dzięki uczestnictwu ekspertów Saski Advisory możliwe jest przygotowanie planu strategicznego w sposób szybki i efektywny. Narzędzia wykorzystane w trakcie przygotowań strategii mogą być następnie wykorzystywane w procesie jej weryfikacji. W ten sposób zleceniodawca uzyskuje trwałe korzyści z jednorazowego procesu przygotowania treści strategii.
Technikami wykorzystywanymi w procesie przygotowania strategii są:
- Przeglądy i audyty strategiczne służące do identyfikacji czynników wpływających na sformułowanie misji, strategii, czynników wpływu, przewidywań na temat przyszłego kształtu otoczenia zewnętrznego i wdrażanej koncepcji biznesowej;
- Analiza postaw interesariuszy w celu zidentyfikowania ich priorytetów oraz wzajemnych relacji – badanie obejmuje maksymalnie szeroki zakres podmiotów mających wpływ na funkcjonowanie organizacji: członkowie organów statutowych, pracownicy, związki zawodowe, dostawcy, kredytodawcy, klienci, usługodawcy itd.;
- Ocena zewnętrznych zagrożeń i szans, która poprzez ocenę zmienności przyszłych warunków funkcjonowania prowadzi do ustalenia priorytetów rozwojowych;
- Identyfikacja podstawowych i decydujących przewag konkurencyjnych organizacji, przeprowadzana jako element oceny zagrożeń i szans lub jako oddzielne zadanie;
- Analiza sytuacyjna z punktu widzenia przewidywanej dynamiki zmian w środowisku zewnętrznym, która obejmuje: istotne sektory gospodarki, zmieniający się kształt rynków, ewolucje postaw klientów, zachowania konkurencji, priorytety regulatorów, zmiany demograficzne, tempo wzrostu gospodarczego, trendy technologiczne, itp.;
- Audyty finansowe i operacyjne, których celem jest identyfikacja możliwej poprawy sytuacji oraz możliwości uzyskania trwałej przewagi konkurencyjnej.
Wykorzystanie doświadczenia ekspertów Saski Advisory pozwala, oprócz sprawnego przygotowania treści strategii, uzyskać narzędzia do efektywnego zarządzania rozwojem organizacji.